zaterdag 6 december 2008

06/12: Auckland

  • Zaterdag 6 december 2008 (dag 3)
We hebben gisterenavond het bed ingeruild voor onze Synmat matrassen. Deze willen echt niet missen! Onze ruggen varen er wel bij. We geraken stilaan in het dagritme van New-Zealand. Onze buur hiernaast, André de Zuid-Afrikaanse tuinman, nodigde ons uit om de plaatselijke weekmarkt te bezoeken, een kleine kilometer hier vandaan. Hier heerst een gezellige drukte met een mengelmoes van nationaliteiten: Maori's van hier, Aboriginals uit Australië, dames met fel gekleurde jurken en haardos versierd met een bloem uit Polynesië, Aziaten van verschillende landen en twee blanke Belgen. Het assortiment van fruit komt vooral uit de Pacific. We genieten ervan en kopen voor het middagmaal een verse vis.

We moeten nog wennen aan het verkeer. De reflex om bij het oversteken van de straat eerst naar rechts te kijken, moeten we nog leren. De wagens komen voor ons, Europeanen uit de verkeerde richting. Ook Kerstdag is hier in aantocht. Sommige winkels zijn versierd met winterlandschappen, de bedienden hebben een Santa-Clausmuts op en dat bij een temperatuur van 22°C. Voor ons een raar gezicht; ik zie me hier al staat aan de BBQ in short en "Happy New Year" wensen.

Hier aan het Kiwi Hotel, langs de overzijde van de baan is er een strawberryfarm. Reeds van in de voormiddag is het aanschuiven. Verscheidene pluksters op het immens grote veld brengen de oogst binnen. Onder het toeziend oog van de tientallen klanten worden de aardbeien o.a. verwerkt met vers ijs, met wafels, pannenkoeken, yoghurt, in verpakkingen van 1 kg, en... het is een drukte vanjewelste. Niet te vergeten ze zijn heel lekker!



Morgen beginnen we aan de tocht door New-Zealand. Het is dan zondag en hopelijk minder verkeer in Auckland. Auckland is qua oppervlakte één van de grootste hoofdsteden. Elk huisje heeft zijn tuintje. Het wordt geen sinecure om de stad te verlaten richting Orere via Clevedon.

Ik ben gewaarschuwd!

In de late namiddag krijg ik hoofdpijn.
De bungalows waar we vertoeven zijn onderling langs één zijde overdekt. Omwille van de lichtinval is een deel van de dakbedekking vervangen door plexiglas. Tijdens de middag en namiddag had ik het route-boekje "Pedallers Paradise" en de kaart van New-Zealand bestudeert. Je kan het raden, ik heb, weliswaar een kleine zonneslag opgelopen. Ik had er over gelezen hoe verraderlijk de zon hier kan zijn, de ozonlaag is boven New-Zealand heel dun. Morgen koop ik me een hoofddeksel en zonnecrème (factor 30 is hier de standaard). De goedkoopste wordt op de markt gebracht door de Cancer Society.

Geen opmerkingen: